Ben jij bang om een verkeerde beslissing te nemen?

Iedereen heeft te maken met beslissingen in het leven en ook met angst. Maar angst is een natuurlijke reactie en zeker als het te maken heeft met maken met beslissingen. Vanuit de evolutie gezien heeft het maken van verkeerde beslissingen verreikende gevolgen. Het kan je leven kosten of dat de stam zich tegen je keert.

Dit stukje angst zit er nog steeds evolutionair gezien in, maar gelukkig kunnen we er wat aan doen met de hedendaagse kennis van psychologie en concepten die te maken hebben met loslaten.

Angst is juist goed!

Dat je bang bent om een beslissing te nemen kan je ook zien als iets goeds. Het betekend dat je heel graag de goede beslissing wil maken en dat je bezorgt bent om een goede uitkomst. Probeer die angst of weerstand die je voelt om een beslissing te maken niet als goed of slecht te zien, maar gewoon ‘als is’.

Door bewust met je angsten aan de slag te gaan kan je groeien als persoon, dus eigenlijk is angst om een beslissing een uitdaging. Een uitdaging om verwachting over resultaten en hoe dingen horen te zijn, los te laten.

“Fear is a natural reaction to moving closer to the truth.”

– Pema Chodron

Het ‘wat als’ gevoel blijft altijd

Angst om een verkeerde beslissing te maken komt vaak voort uit een ‘wat als’ gevoel. Wat als het mis gaat, wat als ik beter die andere beslissing kan maken.

Aan het eind van dit artikel leer ik je een krachtige techniek om een beslissing te evalueren, maar voordat we daar aan toe zijn, is het goed om eerst na te denken over de aard van het maken van een beslissing.

Het wat als gevoel wat ik hierboven beschrijf blijft altijd. Je bent altijd nieuwsgierig naar hoe het gegaan was als je de andere beslissing had genomen. Ongeacht van of die beslissing goed is. Als je een goede beslissing hebt genomen, was de andere misschien niet beter?

Vertrouw erop dat de beslissing die genomen hebt, de beslissing waar je aan toe was om te nemen. Als je een slechte beslissing neemt, dan betekend dat een moment om te leren zodat je die de volgende keer niet nog een keer neemt. Dus dan was het stiekem toch een goede beslissing

Wordt je bewust van je angst

Als je eerlijk tegen jezelf bent, waar zit de angst hem in voor die beslissing? Dit kan van alles zijn, maar een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  1. Wat denken andere erover.
    Wat zal iemand anders erover denken? Je weet dat het jouw leven is, maar de mens is een sociaal beest, dus we hechten ook waarden aan de mening van een ander. Het kan helpen om er met die personen over te praten.
  2. Wat zijn de gevolgen als het fout gaat?
    Alles wat we doen heeft een inherent risico. Zelfs als je over straat loopt kunnen er dingen fout gaan. Accepteer dat een perfecte beslissing niet bestaat.
  3. Meer informatie nodig hebben.
    Als meer informatie de oplossing was voor onze problemen waren we allemaal miljardairs met sixpack. Het probleem met het vergaren van teveel informatie is dat je nooi 100% de gevolgen van een beslissing kan inschatten, maar het kost wel exponentieel veel tijd om meer en meer informatie te overwegen. Plus dat er, zelfs in de wetenschap, altijd voor en tegen argumenten voor iets zijn! Hoe meer informatie je verzameld, des te meer twijfel je krijgt.

Als je een moeilijke beslissing moet nemen, ga jezelf eens na, stel ik de beslissing uit vanwege een van de bovenstaande redenen? Wat kan ik doen om mezelf tot die beslissing te zetten. Vraag eens advies aan een vriend of vriendin hierover, wat zou zijn doen? Hoe lost hij die moeilijke beslissingen op?

En het kan helpen om jezelf een deadline op te leggen. Dit kan een softe zijn (voor jezelf) of een harde door aan te geven dat je op die en die datum reageert of afspreekt.

Nadenken over of het echt is wat je wil

Het maken van een beslissing is al moeilijk genoeg. We maken beslissingen omdat we een bepaald resultaat of situatie hebben, maar daar niet tevreden mee zijn. Met een beslissing wil je jezelf naar een andere situatie heen werken. Evalueer eerst of die nieuwe situatie er een is die je echt wil hebben!

Voor moeilijke beslissingen gebruik een framework / methode

Er zijn veel verschillende methoden en frameworks die je kunnen helpen de gevolgen en opbrengsten van een beslissing in te schatten.

Het voordeel is dat je makkelijker kan accepteren dat je een goede beslissing hebt gemaakt als je een proces volgt. Het proces geeft vertrouwen in het feit dat je goed genoeg over een beslissing hebt na gedacht, maar ook een definitieve deadline.

De volgende frameworks en methodologieën kan je hiervoor gebruiken:

  • ‘Fear Setting’ – een techniek die door Silicon Valley Superman Tim Ferris is ontworpen. Deze techniek een een soort voor en na lijstje op steroids. Deze methode is mijn favoriete en houd met veel meer dingen rekenen. Bijvoorbeeld wat het je kost, mentaal, fysiek en emotioneel gezien als je geen beslissing neemt.
  • Voor / Tegen Lijstje – Het opsommen van alle voors en tegens kan een fijn hulpmiddel zijn om al je zorgen op papier te krijgen.
  • De 10/10/10 regel – Met deze regel kijk je naar hoe de gevolgen van een beslissing er over 10 minuten, 10 maanden en 10 jaar uitzien. Een lastige omdat het natuurlijk lastig inschatten is, maar je kan hier natuurlijk ook werken met worst case, best case en meest waarschijnlijk scenario’s.

Welke moeilijke beslissingen heb jij de afgelopen tijd gemaakt? Hoe heeft dit voor je uitgepakt en wat heb je er van geleerd?