Denken in kortere tijdsintervallen

Iedereen kijkt uit naar het weekend, naar de vrijdag. De maandag? Blegh, we moeten weer aan de slag. Deze manier van denken levert onnodig stress op en vloeit vaak voort uit een mentale instelling die je op het werk zelf hebt. Maar wat high performers weten is dat dagen die een naam hebben een hyper-realiteit zijn – een construct gemaakt door de samenleving. Er is geen enkele biologische reden voor de 7 dagen cyclus, ook in de natuur niet. Er is geen enkele reden waarom je die instelling voor een maandag moet hebben en een andere voor een vrijdag.

Denk in kleinere tijds intervallen

De meeste mensen denken in periodes van een week of dagen, maar op die manier laat je een hoop tijd liggen. Bekende high performers zoals Bill Gates delen hun tijd zelfs in intervallen van 5 á 6 minuten op! Het zal je verbazen hoeveel je gedaan kan krijgen wanneer je de korte tijdstippen waarin je normaal gesproken niks doet gebruikt om dingen gedaan te krijgen.

Het doel van productiviteit

Voor dat we kijken naar hoe we dit doen, is het belangrijk om na te denken waarom dit wenselijk is. Het klinkt namelijk als iets wat heel stressvol is, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Deze techniek helpt je namelijk om je productiviteit enorm te verhogen. Dit levert juist rust op, omdat alles wat je moet doen, dat krijg je gedaan.

Het uiteindelijke doel van productiviteit is resultaten halen zonder alle emotionele bagage die we normaal gesproken hebben met betrekking tot het werk. Oh het is moeilijk, ik kan dit niet, wat als ik faal? Dat soort gedachten hebben we allemaal, maar ze dienen ons niet!

Al dat soort vragen en twijfels leiden slechts af van hetgeen wat telt, dat je iets doet. Vallen hoort erbij, opstaan en sterker terug komen ook! Vertrouw erop dat je iets kan en het gaat een stuk makkelijker.

Een spier moet ook eerst belast worden tot het punt dat er micro-scheurtjes in de vezels ontstaan voordat het sterker terug groeit.

Deze ‘geheime’ techniek

In het boek “Organize Tomorrow Today: 8 Ways to Retrain Your Mind to Optimize Performance at Work and in Life” beschrijft Jason Selk een techniek die “Open Space Maximization” heet. Kies een aantal minuten tussen 5-minuten en 15-minuten. Als er zich een tijd tussen twee geplande meetings of dingen optreed, of er is nog zoveel tijd over tot je naar de uni moet. Dan pak je iets uit je to-do lijst erbij en werkt je het af. Vervolgens kijk je of er nog steeds genoeg tijd over is en pak je nog een taak erbij.

Als je minder dan dat aantal minuten tussen een vergadering hebt, mag je even uitzonen. Dat wil zeggen je Farmville boerderij water geven, een pokémon kan  vangen of wat ademhalingsoefeningen doen.

Zoals altijd met het opbouwen van een nieuwe gewoonte, zie het als een spelletje en begin niet gelijk te ambitieus. Dat wil zeggen tijdsintervallen van 5 minuten. Een kwartier is een mooi ‘open space’ getal om mee te beginnen.

Maar is dat niet stress vol?

In het begin zal het wel raar aanvoelen, maar dat is met alles wat nieuw is. Zodra je de volgende basis principes beheerst, zal het niet meer als stressvol en raar voelen, maar juist als iets wat natuurlijk is en goed voelt. Als je ziet hoeveel meer je op een dag gedaan krijgt op tijdstippen die je normaal gesproken toch niet nuttig gebruikt wil je niet meer terug.

Het werk zelf is vaak niet stressvol, maar hoe we er tegen aan kijken. Wel kan het zijn dat je voor sommige werkzaamheden wel mentaal sterker moet zijn dan voor andere. Het schrijven van een blog bijvoorbeeld, is iets wat we voor ons zelf stressvol maken, het werken in de intensive care is van nature stressvoller.

Gebruik de volgende tips om je bezigheden minder stressvol te maken:

  1. Niet oordelen
    leg jezelf geen kwaliteitseisen op. Klinkt misschien raar, maar de werkzaamheden moet je zo laagdrempelig maken als nodig om te beginnen. Als je jezelf kwaliteitseisen oplegt dan verhoog je de barrière om te beginnen. Je kan hetgeen wat je gedaan of geschreven hebt altijd nog aanpassen.

  2. Opgeruimde omgeving
    Eeen opgeruimde omgeving zorgt ervoor dat gestructureerd denken makkelijker wordt.

  3. Zie alles als training
    Door alles als training te zien krijg je meer motivatie om verschillende dingen te proberen. Moeilijke collega ? Hiermee train je je geduld! Deadlines die niet te halen zijn? Train hiermee het voor jezelf opkomen. Alles is kungfu!

  4. Adem in, adem uit
    Ademen is het aller belangrijkste wat we doen, controleer gedurende de dag hoe je ademhaling is en neem af en toe eens een minuutje om diep in en uit te ademen. De mens is niet gemaakt om de hele dag achter de PC te zitten, dus om dat tegen te gaan, moeten we op een aantal dingen letten, een goede ademhaling is daar een van.

  5. Vertrouw erop dat je het kunt
    Soms zie je niet altijd direct hoe je een doel gaat halen. Het is belangrijk om erop te vertrouwen dat je het kan en dan zullen de antwoorden vanzelf komen. Er is zoveel informatie beschikbaar, er zijn zoveel mensen met kennis, er is altijd wel iets of iemand die kan helpen. Vertrouw erop dat de antwoorden komen, wanneer je met iets aan de slag gaat en durf om hulp en ervaring te vragen.