Geen Tijd? Geen PRIORITEIT! Meten hoeveel tijd je weggooit!

Misschien heb je dit excuus zelf wel wel eens gebruikt (waarschijnlijk wel), oh ik heb hier geen tijd voor. Alhoewel het soms een handige opmerking is om onder dingen uit te komen waar je eigenlijk geen zin in hebt, is het bijna altijd een kwestie van prioriteit.

In deze blog gaan we een aantal redenen verkennen waarom we tegen ons zelf – dus niet tegen andere- zeggen waarom we te weinig tijd hebben. Ook geef ik je een hulp middel zodat je kan inschatten hoeveel tijd je echt hebt.

Hoe je objectief meet hoeveel tijd je nu eigenlijk vergooit

Mensen beleven tijd niet lineair. Heb je wel eens gehad dat de tijd vliegt als je bezig bent met iets leuks of die trein reis die een eeuwigheid leek te duren? We kunnen heel slecht inschatten hoeveel tijd er nu daadwerkelijk is verlopen en hoeveel we ergens aan besteden, daarom is het belangrijk om het objectief te meten.

Gelukkig kan dat heel simpel, met een stukje gratis software wat RescueTime heet. RescueTime kan je installeren op je PC, Mac of mobiele telefoon (Android en Ios). Vervolgens houd het automatisch bij welke sites je bezoekt en categoriseert ze automatisch voor je. Je kan zelfs terug kijken op welke momenten van de dag je bijvoorbeeld veel entertainment zoals youtube hebt bezocht.

Het installeren van RescueTime is simpel, ga naar RescueTime.com en volg de stappen. Voor Chrome moet je ook de browser addon installeren, maar daar vraagt de applicatie vanzelf wel om.

Zodra je RescueTime geïnstalleerd hebt op al je apparaten begint het automatisch met gegevens verzamelen. Als je wil, kan je ook instellen dat de gegevens alleen verzameld worden tussen bijvoorbeeld 09:00 en 17:00.. Het is afhankelijk van hoe wat je wil meten en in hoeveel detail. Zelf heb ik besloten dat ik alles wil meten

De rapportages die RescueTime vervolgens kan uitdraaien met die gegevens zijn erg krachtig! Hieronder zie je een overzicht van hoe ik bijvoorbeeld vroeger mijn tijd veel besteed achter de PC.

Hier onder nog een overzichtje van het aantal uur per activiteit

Wat kan je nu eigenlijk leren van zo’n overzicht.Uit deze overzichten kan ik het volgende concluderen:

Ik heb bijna 34% van de tijd dat ik achter een scherm zit, verspeelt aan appen met mensen en het kijken van YouTube. 34%!!. Dat is 30 uur aan YouTube en 29 uur aan Appen met mensen. In een maand is dat gewoon meer dan een volle werk week! Het excuus dat je geen tijd hebt gaat dus eigenlijk niet meer op, bljikbaar was YoutTube een hogere PRIORITEIT.

Hoe haal je het meeste uit RescueTime ?

“Don’t let your learning lead to knowledge, let your learning lead to action “

– Jim Rohn

Als je ergens bewust van word, en je doet er niet mee, dan had je net zo goed geen moeite kunnen doen. Zorg er voor dat je regelmatig een aantal dingen evalueerd om zo veel mogelijk uit deze krachtige software te halen.

Met de volgende tips haal je het meeste uit RescueTime:

  1. Maak er een gewoonte van

    Zelf evalueer ik elke zondag waar ik mijn tijd aan verspild heb, wat er goed ging en wat er minder goed ging. Ook kijk ik naar op welke momenten van de dag dit het geval was en welke websites. Zo ben in bijvoorbeeld eerder tot de conclusie gezeten dat ik te veel mindless zat te scrollen op Facebook (heel ontnuchtered als je een aantal uur per dag / week en maand ziet) en heb stappen genomen om dit op te lossen

  2. Evalueer hoe dit heeft kunnen gebeuren

    Vaak is er een achterliggende reden waarom we tijd verdoen aan spelleteje. Drink je teveel koffie op je werk of trek je teveel van mensen aan. Dikke kans dat je energie on nodig op raakt. Pak de oorzaak hiervan ook aan – tenminste als je niet wil dat de situaties in je leven zich herhalen, maar dat ze verbeteren.

Waarom is het ‘slecht’ om tijd te verspillen aan YouTube, Netflix etc

Veel mensen zien niet in waarom het slecht is om tijd aan dit soort dingen te verspillen. En laat het duidelijk zijn, het hoeft niet altijd slecht te zijn, maar als dit gedrag compulsief is, dan is er vaak een achterliggende oorzaak die daar toe leid.

We hebben vaak de indruk dat het doen van een spelletje hetzelfde is als mentaal en fysiek herstellen, maar is dit wel zo? Watje eigenlijk doet met netflixen, gamen, etc is je hersenen bombarderen met meer dopamine, indrukken en maatschappelijke idealen waar jezelf niet per definitie achter staat.

Dit alles in een houding die slecht voor je is, rug pijn veroorzaakt, je slaap patroon vernietigd. Eigenlijk is dit iets wat je dus de hele dag lang al gedaan hebt, is dat echt herstellen?

Kies voor andere gewoontes die wel constructief zijn

Even ter verduidelijking constructief hoeft niet saai te zijn, maar als neerploffen op de bank en Netflix kijken, gamen en chips eten iets is wat je iedere dag na je werk doet, dan heb je wel een probleem.

Zo soort probleem kan je beter eerder dan later oppakken

Een aantal gewoontes die je kan proberen

  • Hou een blog bij
    Je hebt vast wel een hobby of een sport die je leuk vind. Je kan hierover bloggen en je inzichten met andere mensen delen. Een bijkomend voordeel is dat je hiermaa op de lange termijn misschien nog een extra zakcentje ook kan verdienen
  • Probeer een nieuw recept uit

    Koken kan super leuk zijn, zeker als je goed materiaal zoals een goede pan hebt. Wat je ook kan doen is een vaste dag kiezen een bijvoorbeeld een nieuw gezond recept uit proberen.

  • Yoga

    Yoga kan je zo intensief of zo ontspannend maken als je zelf wil. Het bijkomende voordeel is dat je al je spieren die met werken stijf worden, dat je die ontspant en losser maakt. Het hoeft ook niet lang te duren. Zo heb je op YouTube al oefeningen die tien minuten tot een kwartier duren. Op deze manier leer je je lichaam ook nog eens beter kennen.

  • Lees een non-fictie of een fictie boek

    Het lezen van een boek kan super leuk zijn, en het zorgt er ook voor dat je minder scherm tijd hebt. Als je wat wil ontspannen kan fictie leuk zijn. Zelf lees ik non-fictie ter ontspanning. Zo heb ik laatst een boek over de Alexander Techniek gelezen (hoe je zonder moeite zit, staat, loopt en mediteert door te steunen op je botten. Erg interessant, veel plaatjes en bruikbaar.

    Het boek heet Natural Pain Free Posture, geschreven door Kathleen Porter mocht je interesse hebben

Ben jij bewust van hoeveel tijd je nu eigenlijk steekt in dingen die niet constructief voor je zijn? Welke van deze zaken ga je veranderen de komende maand? Laat het weten in de comment sectie!