Hoe je alles implementeerd wat je in een boek leest

“Don’t let your learning lead to knowledge. Let your learning lead to action”

Jim Rohn

Hoe vaak heb je het wel niet. Je leest een interessant boek over bijvoorbeeld gewoontes, maar eigenlijk leer je hier als nog niks van. Je weet het logisch gezien wel, maar implementeren blijft vaak uit.

Vervolgens lees je nog een boek, en nog een boek en nog een YouTube video maar gebruik je niks van alles wat je ‘leert’. Erg jammer.

Er zijn verschillende redenen waarom we iets leven en niet implementeren

 Oh, ik doe het morgen wel

Word het een beetje moeilijk? heb je eigenlijk niet zoveel om het vandaag te doen. Het excuus dat doe ik morgen wel is heel effectief..

… Voor je onderbewuste misschien om ergens onderuit te komen. De waarheid is echter dat zin eenmaal komt als je ergens mee bezig bent en er op een gezonde manier over denkt. Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens geen zin in leuke dingen, zoals een paardrijwedstrijd, maar als je eenmaal bezig bent is het super.

Begin er gewoon aan, en als het te lastig is, kies iets klein.

Bepaal van te voren hoeveel materiaal je consumeert. Het is makkelijk om te denken dat je meer informatie nodig hebt. Het probleem is echter, je kan het nooit allemaal van te voren perfect plannen. Hoe sneller je aan iets begint, des te sneller krijg je echte feedback.

Het is goed om te leren dat beginnen en doen beter zijn dan te veel denken. Spreek van te voren met je zelf af hoeveel materiaal je leest voordat je begint. Zelf heb ik dit aantal op maximaal drie boeken, artikelen of versies van het zelfde idee wat ik wil implementeren, gezet.

Leer hoe je alles implementeert wat je in een boek leest.

Geloof erin dat je het kan

Als je zeker weet dat je iets kan, dan wordt actie ondernemen een stuk makkelijker. In je gedachte is het resultaat namelijk al duidelijk. Er is geen enkele reden waarom je iets niet zo kunnen, en al helemaal niet als mensen die een heel stuk minder af zijn dan jouw, hetzelfde al gedaan hebben.

Hou je voor dat zolang je je aan het proces houd, je dezelfde resultaten kan verwachten.

Begin klein

we onderschatten vaak hoeveel de kleine dingen bijdragen aan het grote doen. Als je bijvoorbeeld elke dag een euro spaart op bijvoorbeeld boodschappen, dan heb je gewoon genoeg geld voor een telefoon abonnement. De kleine dingen die je elke dag doet zoals water drinken helpen met je doelen.

Het is ook makkelijker voor je onderbewuste om met iets kleins te beginnen omdat je zo aan jezelf bewijst dat je doet wat je zegt. Door te ‘zeggen’ wat je gaat doen en het ook daadwerkelijk te gaan doen, daar bouw je zelfvertrouwen mee op. Je gaat ook niet direct 20 km hardlopen als je een marathon gaat doen. Je begint bij het begin met trainen. Hetzelfde geld voor het trainen van je onderbewuste :).

Het resultaat telt niet

Hou niet teveel vast aan een resultaat, maar volg het proces. Wat is effectiever, focussen op het feit dat je een acht wil halen voor een toets of zoveel kilo wil afvallen? Of focussen op hoe goed je de dingen doet die resulteren in het afvallen en die acht! Dus het focussen op effectief studeren en evalueren of je effectief gestudeerd hebt. Achteraan aan de hand van het resultaat evalueren of er misschien fouten zijn in het proces.

Volgens de wet van actie en reactie, leidt actie tot reactie. Focus op hoe je de actie kan veranderen zodat je een wenselijk resultaat behaald.

Als je de gewoontes hebt van iemand die gezond is, val je vanzelf af en word je gezond.

Als je de gewoontes hebt van iemand die effectief studeert, haal je vanzelf achten. het resultaat is er alleen voor om je af te vragen of je het goede proces volgt en of je het proces goed volgt.

Als het ‘fout’ gaat, evalueer!

Dit komt eigenlijk een beetje op hetzelfde neer als het proces gericht denken. Bedenk je:

  • Het maakt uit hoe je verder gaat. Ook al ben je de mist in gegaan, er is geen enkele reden waarom je niet kan doen alsof het niet gebeurt is en doen alsof je nogsteeds goed gaat. 1x de fout in gaan is niet erg, wat wel erg is als je omdat je de fout in bent gegaan, ook maar gelijk goed hard de fout in gaat. Het is niet zo dat je al het goede in 1x ongedaan maakt. Het probleem is vaak dat door de bovenstaande instelling het vaak niet bij 1x blijft
  • Wees niet te streng voor jezelf
    Anderen doen dat al vaak zat voor je. Het werkt toch beter als je uit een mindstate van rust in plaats van stress handelt. Hoe meer aandacht je geeft aan dat het teveel niet gelukt is hoe vaker de situatie zich opnieuw voor zal doen. Evalueer zonder te oordelen.
  • hoe voelde je je toen het mis ging
    Als je teveel Redbull ophebt bijvoorbeeld, hoe voel je je. Gehaast? Zweet je meer? Als je iets doet word je daar vrolijk van? En de mensen om je heen? Is dit hoe je je wil voelen?

  • Hoe voelt het als het goed gaat.
    Hetzelfde kan je doen als iets goed gaat. vaak negeren we het gevoel als iets lukt en worden we bewust van onze falen, maar door stil te staan bij de Dingen die goed gaan heb je misschien meer motivatie om dat vaker te doen.

Evalueer Bewust

Als het toch een keer niet goed ging, voel je niet schuldig. We zijn allemaal mensen en ook al heb je iets honderd keer geprobeerd, gewoon een keer proberen maar dan beter.

Welke gebeurtenissen gingen er vooraf, had je deze kunnen voorkomen? Welke gedachte over het geen wat je ging doen had je? Klopt dit ook.

Blijf onthouden wat werkt en wat niet werkt

Als de dingen lekker lopen dan ligt het inde menselijke aard om te denken, oh ik kan wel wat minder doen. De resultaten blijven vaak nog een tijdje doorgaan omdat de vruchten van onze acties ook een tijdje blijven ‘door werken’. Dit houd echter snel op!

Blijf je beseffen door middel van evaluatie en dit expliciet op te schrijven, het geen wat werkt, het geen wat je wil veranderen.

Zelf doe ik door dit op te schrijven in een ‘dagboek’. Ik schrijf hier niet elke dag in, maar alleen als ik wat zinnigs te melden heb. Dit dagboek heb ik in OneNote staan zodat ik er makkelijk vanaf de iPad, Android Telefoon of laptop bij kan, waar ik ook ben.

Heb jij wel eens gehad dat je boek na boek na boek gelezen hebt en vervolgens niks deed met het onderwerp? En later wanneer je wel bijvoorbeeld aan een gewoonte werkte of iets leerde, dat je eigenlijk dacht, dit stond ook allemaal al in het eerste boek of het eerste artikel of het de eerste YouTube video die ik over dit onderwerp heb gekeken? Laat het weten in de comment sectie!