Hoe je Bingewatchen Op YouTube Snel Kunt Verminderen

YouTube is voor veel mensen een tijd verspiller eerste klas. Een video worden er twee, worden er tien en voor je het weet heb je zo goed als je hele dag verspilt.

Dit is niet perrongeluk, bijna elke app is er op gemaakt om je zoveel mogelijk tijd te laten door brengen op die app of website. Dat is immers waar ze er winst mee verdienen. Kennis van de menselijke psychologie zoals het gokautomaat effect, notificaties, etc. worden allemaal voor dit doel einde ingezet.

Maar met een beetje kennis over hoe je brein werkt en wat digitale handigheidjes kan je de meeste van dit soort features uitzetten en mis je het ook niet eens. In deze blog leer ik je hoe!

Waarom is YouTube Zo verslavend?

Multimedia beelden hebben een sowieso al een grote invloed op ons brein, op de dopamine receptoren. Deze receptoren associëren gedrag met beloning. Door dat je een YouTube video kijkt voel je je goed aan het eind van een lange dag bijvoorbeeld. Je brein ‘onthoud’ dat je je hierdoor goed voelt en daarom blijf je het steeds vaker doen

Verder heeft YouTube de volgende elementen die het extra verslavend maken

  1. Gerelateerde Video’s

    Hier mee blijf je oneindig doorklikken op iets waar je ook in geïnteresseerd bent

  2. Thumbnails en clickbait
    Zo goed als alle video’s op YouTube maken gebruik van een mechanisme om op je aandacht te jagen. Dit kan zijn door seksueel getinte thumbnails, clickbait titels of andere zaken die je interesseren wekken. Doordat er steeds meer gebruikers content produceren, wordt het dus een ‘strijd’ voor je aandacht en wordt iedereen daar steeds beter in.
  3. Comment Sectie
    Vaak hechten we waarde aan de mening van een ander, wat hij of zei over iets denkt. Als we het er niet mee eens zijn voelen we ons aangevallen of de noodzaak om je eigen mening te delen. Ook al is het effect er van nihil. Dit is de reden waarom de YouTube comment sectie zoveel aantrekkingskracht heeft.
  4. Home Pagina
    Het menselijk brein houd van nieuwe dingen en voelt de behoefte om ‘op de hoogte te zijn van wat er in de wereld gebeurt’. Ook al heb je vaak niks aan die informatie – je leven veranderd er niet concreet door. De YouTube home pagina exploiteert dit mechanisme. Het maakt voor je brein overigens niet uit of dat echt wereld nieuws of een of andere rare clip van Famke Louise.

Helemaal niet meer op YouTube dan?

Dit is wel een van de beste opties! Maar lees verder voor meer mogelijkheden. YouTube helemaal skippen is een goed plan, maar toch heeft het ook leuke dingen te bieden, zolang je zelf maar in controle bent.

Ik heb in ieder geval voor mezelf de volgende regels (gewoontes) gesteld voor YouTube (en ook sociale media, Facebook, etc. gebruik), en misschien is het ook voor jouw iets om te proberen.

  1. Geen reacties achterlaten

    Reacties achterlaten hebben nul effect behalve dat je meer geld naar de content producent schuift. Door te reageren zorg je er ook voor dat je emotioneel geïnvesteerd raakt in zaken die je niet kan veranderen.

  2. Niet als eerste in de ochtend
    Om een productieve dag te hebben kan je het beste pro-actief zijn, niet reactief. Door je bloot te stellen aan apps en websites die allemaal je aandacht willen, kom je in een reactieve ‘state of mind’. Bewaar dit soort dingen tot je gedaan hebt gekregen wat je wilden (in de avond dus)
  3. Gebruik ‘ListenOnRepeat.com’

    Als je YouTube gebruikt om bijvoorbeeld achtergrond muziek te luisteren, kan je via deze website een kanaal met bepaalde muziek genres aan slingeren. Zo kun je dus gratis muziek luisteren die past bij een genre die je productiviteit helpt, zonder dat je zelf continue een ander nummer gaat zoeken.

De verslavende elementen van YouTube Weghalen?

Ik heb goed nieuws: dit kan. In plaats van dat je een website helemaal blokkeert – dit werkt averechts – kan je ook alleen de verslavende elementen weg halen! Het voordeel is dat je dan zelf in controle bent over wat je wel en niet wil zien.

Er is een plug-in voor Chrome die “Remove YouTube Recommended” heet. Met deze plug-in kan je zelf kiezen welke secties je niet meer op YouTube wil zien:

  1. Verberg de aanbevolen video’s aan de rechter kant
  2. Verberg de trending video’s
  3. Verberg de comment sectie
  4. Verberg de aanbevolen video’s op het begin scherm
  5. Verberg de abonnement sectie’s

Het enige wat je dan zelf nog even moet doen zijn de browser notificaties en email notificaties uitzetten. In het begin zal het iet wat raar voelen, maar nu mis ik al die secties niet eens meer. Je bent dan zelf in controle wat je opzoekt en wat je niet opzoekt

In het onderstaande voorbeeld zie je hoe je met de Remove Recommendations Plugin, verslavende elementen van YouTube kan verwijderen. Zelfde soort plugins zijn ook voor FireFox beschikbaar.

Verwijder de YouTube hompagina, comment sectie en videowall aan het einde.

Bewust Worden van hoeveel tijd je eraan verspilt

Wat vaak ook helpt is bewust te worden hoeveel tijd je nu daadwerkelijk eraan verspilt. Het is moeilijk in te schatten als je in een reactieve ‘state-of-mind’ bent om te weten hoe lang je iets nu echt hebt gedaan. Dit komt omdat het brein tijd niet lineair ervaart – dingen die leuk zijn, lijken zo voorbij, saaie dingen lijken maar voort te duren.

Rescuetime.com heeft een app die op Windows, Android, Ios en in de browser automatisch bijhoud hoeveel tijd je per dag aan entertainment (of YouTube specifiek besteed). Als er een nummertje bij komt te staan, dan schrik je jezelf waarschijnlijk het apezuur hoeveel tijd je weggooit op een dag aan iets wat eigenlijk niet zoveel toevoegt aan je leven.

Reversal: Zet YouTube op de achtergrond aan

Alhoewel multitasking niet ideaal is, kan een tussenweg zijn om een YouTube video aan te zetten op de ChromeCast of een tweede externe monitor. Hierdoor kan je een saaie taak iets minder saai maken. Het werkt goed bij taken die niet je volledige aandacht nodig hebben, bijvoorbeeld data invoer. Het is even passen en meten hoe dit werkt.

Door YouTube op je externe beeldscherm of TV aan te zetten, kan je tegelijkertijd dus lekker op de bank zitten en een artikel of blog op je mobiel schrijven (ik doe dit standaard wanneer er entertainment op staat).

Kies bij voorkeur wel een lange YouTube video of een afspeellijst zodat je niet telkens een nieuwe video hoeft te zoeken. Dit zoeken naar de ‘perfecte’ video is vaak het gene wat veel tijd en aandacht kost