Hoe je de hele dag effectief kan studeren

We hebben het allemaal wel eens gehad, je bent eigenlijk veel te laat met iets en je moet doorhalen om alles gedaan te krijgen. Het kan ook zijn at je zoveel dingen naast je studie doet dat je je tijd over het algemeen productiever wil gebruiken.

Deze blog geeft je een manier van studeren waarop je maximaal resultaat kan behalen in minimum hoeveelheid tijds investering.

Het doel

Als je je voor neemt om hele dagen (soms wel 10 uur op een dag) aan de studie te besteden is het belangrijk om eerst een aantal doelen in het oog te houden.

Wat veel studenten namelijk vergeten is dat je eigenlijk niet als doel moet hebben om zoveel mogelijk tijd in de studie te steken, maar de tijd die je in je studie steekt zo effectief mogelijk te gebruiken.

Het is zonde of vijf uur lang productief te studeren en in de vijf uur die daar op volgt minder gedaan te krijgen dan in het eerste uur. Of dat je er niks van onthoud. Dan had je net zo goed alsnog naar die borrel kunnen gaan, of lekker naar de fitness en de sporten doen die je leuk vind!

Onthou dat het doel niet is om zoveel mogelijk tijd in de studie of in het werk te steken maar om zoveel mogelijk resultaten te behalen die er toe doen met zo min mogelijk stress, moeite en mentale blokkades.

Begin met het eind in gedachten

Als je enorm veel te doen hebt, dan is het verleidelijk om gewoon maar te beginnen en de kleine makkelijkere dingen als eerste aan te pakken. Wat je dan krijgt is dat je eigenlijk dat je je productief voelt – je kan namelijk alles afstrepen van je lijstje – zonder dat het echt bijdraagt aan het eind resultaat.

Ook hier geld de 80/20 regel: 80% van je resultaten komt van 20% van de moeite die je erin steek. Probeer te identificeren wat deze 20% is:

  1. Kijk naar eerdere tentamens en herken hier in een patroon. Bij de helft van alle tentamens die ik gemaakt heeft, heeft dit me gered. Zoek naar vragen, het vak online, vraag oude jaars of zij nog weten wat belangrijk is of het tentamen hebben etc.
  2. Lees de vak beschrijving – Hier staat vaak in welke technieke je moet kennen en moet kunnen toepassen
  3. Waar legt de docent nadruk op – Elke docent vind andere dingen belangrijker. Door te kijken waar hij nadruk op legt met de colleges en werkcolleges kan je hier goed achter komen
  4. Wat is één iets waarvan als je dat kent wat al het andere makkelijker wordt. Vaak komt alles vanuit 1 bepaalde optiek, stelling of formule. Skip de basis niet, maar leg hier extra aandacht op

Maak een ‘game’ plan

Om effectief de hele dag te kunnen studeren moet je eerlijk zijn met je zelf. Welke dingen werken wel, welke dingen werken niet! Mischien is het voor nu te laat om hier over na te denken, maar hou het in gedachte bij je volgende studie sessie. Een voorbeeld is  bijvoorbeeld het drinken van koffie. Voor mezelf had ik het gevoel dat dit effectief mijn productiviteit verhoogt. Alleen het resultaat van teveel koffie is dat ik niet stil kan blijven zitten en concentreren en na een paar uur een crash had. Hetzelfde riedeltje herhaalde zich.

Maak voor jezelf een overzicht van strategieën en gebruik deze ook. Een voorbeeld van een game plan kan zijn:

  1. Ik ga om 23:00 naar bed en zorg ervoor dat alles wat ik morgen ochtend nodig heb om te beginnen alvast klaar heb liggen op mijn bureau.
  2. Ik sta om 08:00 op en ga douchen en ontbijten en beginnen. Wat er ook gebeurt, ik open YouTube en Facebook niet, want dan blijf ik daar mee bezig. Mijn telefoon blijft op airplane mode staan voor en na de lunch.
  3. Ik volg de globale planning die ik heb opgesteld gisteravond, maar ben niet bang om daar van af te wijken.

Ik gebruik de volgende werk strategie.

  1. Ik werk in pomodorr’s intervallen van 30 minuten – gevolgd door 5 minuten pauze. Na vier sessies neem ik een langere pauze.
  2. In de pomodor pauzes, loop ik even, drink ik water, stretch ik of ruim ik het huis op. Ik ben in ieder geval fysiek bezig.
  3. Voordat ik aan de volgende pomodoro begin, herhaal ik even de stof die ik eerder geleerd heb.

Studeer Effectief

Zoals hierboven is beschreven is het belangrijk om een game plan te hebben en je ziet al een aantal elementen die belangrijk zijn voor het effectief studeren beschreven in het game plan.

Bewustwording

Bewust wording wat voor jouw wel en niet werkt is het aller belangrijkst.  De eerste stap om iets te veranderen is het te herkennen. Welke factoren zorgen er bij jouw voor dat je niet de hele dag kan studeren?

  • Is het een gebrek aan concentratie?
  • Vermoeidheid, honger, etc?
  • Rugpijn, nek en schouder pijn ?
  • Emotioneel uitgeput ?

Ga na wat de oorzaak is en pak deze aan.

Leer hoe je aan iets begint zonder jezelf een burnout te bezorgen

Vaak is het allermoeilijkste van studeren of aan een essay werken, het beginnen. Vaak zijn we hier langer mee bezig dan het werk zelf. Als dit ook voor jouw geld, dan moet je leren hoe je je hersens kan tricken om ergens aan te beginnen.

Wat voor mij hierbij helpt is dat je je doel bij stelt. Het doel is niet om hetgeen wat je moet doen af te maken en goed af te maken, maar om te beginnen. Ik vergelijk het met een marathon, als je tegen jezelf continue zegt, ik moet dat hele pleuris eind lopen dan begin je er nooit aan. Maar als je vertrouwt in het proces en focust op de volgende stap, dan is er geen ander resultaat dan dat je er komt

Leer erop te vertrouwen dat je vanzelf bij het resultaat komt als je het proces volgt. Dit vertrouwen maakt het makkelijk te beginnen

Dit zijn een aantal gedachtes waar ik voor kies als ik er van bewust ben dat ik de boel loop uit te stellen

  1. Morgen heb je er ook geen zin in, maar als je het nu doet dan heb je het alvast gedaan. Kunnen we daarna lekker fitnessen
  2. Maakt niet uit! Start gewoon lekker word op en typ 1 slechte paragraaf. Het maakt niet uit of dat we het gebruiken of niet, aanpassen kan altijd nog.

En als je eenmaal in beweging bent, dan blijf je in beweging, experimenteer hier maar eens mee. Door jezelf te veel druk op te leggen presteer je alleen maar slechter en is het moeilijker om te beginnen. En als je bezig bent dan ebt de meeste twijfel die je hebt vanzelf weg.

Veel mensen geven ook als excuus dat je niet weet hoe je moet beginnen, dit is een excuus! Indien nodig, Google je dit (maar 1 informatie bron anders blijf je zoeken en krijg je alsnog niks gedaan) en begin je gewoon. Het maakt niet uit of het goed is of niet, door te doen krijg je veel meer feedback dan je krijgt door er alleen maar over te denken.

Concentratie

Als je eenmaal begonnen bent is het belangrijk om concentratie vast te houden. Als je een zware kar in beweging hebt gekregen, is het laatste wat je wil, de kar stil laten vallen. Dan kan je weer opnieuw beginnen.

Het zelfde geld met aan een taak werken of studeren. Het voelt mischien raar, maar zorg er voor dat je niet afgeleid word door niemand niet! Uit onderzoek blijkt dat het tot een kwartier kan duren voordat je weer geconcetreerd met iets bezig bent na een afleiding, dus zorg ervoor dat:

  1. Niemand je stoort met stomme vragen die kunnen wachten
  2. Al je notificaties uitstaan – Als het echt belangrijk is, dan bellen ze wel!. Het is ook een kwestie van mensen om je heen trainen. Dit doe je bewust en onbewust. Door snel te reageren verwachten mensen snel een reactie. Door wat later te reageren hebben ze hier vrede mee. Als jij niet eens je eigen tijd respecteert door direct op dingen te reageren, hoe kan je dan verwachten dat iemand anders jouw tijd respecteert?
  3. Alles wat je nodig hebt in handbereik is – Werk je tegen de middag aan? Zorg ervoor dat je wat eten bij de hand hebt. Water, thee of koffie moet eigenlijk ook altijd op je bureau staan. Zeker water!

Muziek

Muziek is erg goed hulpmiddel om lange tijd geconcentreerd te blijven en in een bepaalde state of mind te komen. Sommige afspeel lijsten werken erg goed, ook dit is een kwestie van proberen.

Een aantal muziek soorten wat je kan proberen zijn:

  • Een nummer op herhalen – Hoe gek het ook klinkt, bij sommige taken werkt dit heel goed. Bij hardlopen bijvoorbeeld werkt het voor mij heel goed
  • Trance / Techno / Instrumentals – Muziek zonder vocals kan heel goed werken.
  • Klassieke Muziek – Zelf vind k dit niet fijn werken, maar heel veel mensen raken er geïnspireerd door en blijven lekker bezig. Zeker het proberen waard. Als je klassieke muziek wil proberen vermijd de intense composities en ga voor zachtere melodieën, de fluit of de piano. Op Google, Youtube en Spotify vind je dit met de zoektermen ‘Soft Classical Music.
  • White Noise – Regewoud geluiden of dieren of natuur op de achtergrond zorgt voor een ontspannen sfeer en een lagere hartslag. Kan goed zijn voor taken waarbij je veel moet leren
  • Geluiden met een lage frequentie – vaakt zorgt dit er ook voor dat je relaxter, meer ontspannen bent.

Zorg er in ieder geval voor dat je je muziek niet blijft verwisselen. Je verbaast jezelf hoeveel tijd je hiermee op een dag kan verliezen.

Om dit te voorkomen kan je

  1. Spotify afspeel lijsten gebruiken.
  2. Een bepaald genre afspeellijst via ListenOnRepeat gebruiken. Hier kan je overigens ook nummers herhalen
  3. Muziek mixen van 10 uur lang op youtube gebruiken.

Hieronder heb ik een fijne spotify playlist:

Voeding

Gezonde voeding is heel belangrijk voor een effectieve studie sessie die de hele dag duurt. Als je bijvoorbeeld teveel koffie en redbull drinkt crash je te snel of kan je niet stil zitten. Hetzelfde met te veel en de verkeerde vorm van koolhydraten – Pizza, etc.

Supplementen kunnen ook erg goed helpen met concentratie en je fysiek gezond voelen. Zelf gebruik ik voor die reden de volgende supplementen

  1. Magnesium citraat – Hiervoor heb ik pillen van 250mg die ik twee maal daags slik. Eigenlijk zou iedereen dit moeten gebruiken omdat de moderne voeding door langbouw technieken vrijwel geen magnesium bevat. Magnesium word ook wel het ontspannings-mineraal genoemt
  2. B12 – Hiervan slik ik 1.000mg, 1 of 2 maal daags. Dit verhoogt de concentratie en ondersteund neurologische processen in het lichaam
  3. Vitame D3 – 6.000 – 9.000 IUI. We komen weinig buiten tegenwoordig, dus dit is ook iets wat een wereld van verschil maakt. Het heeft even tijd nodig om op te bouwen, dus dit moet je eigenlijk dagelijks slikken ook.

Nu hoor ik menig student denken, ik heb helemaal geen geld voor supplementen, dat is onzin! Het bovenstaande supplementatie regiment kost €0.61 per dag en je krijgt hier qua energie en gezondheid zoveel meer voor terug! Haal maar van je bier budget af
Fysieke Factoren

Je lichaam is eigenlijk het huis wat je altijd bewoont. Er is een reden waarom de filosofen uit de romeinse en griekse oudheid alleen mensen tot hun school toe lieten die ook sporten! Voor een gezonde geest, heb je een gezond lichaam nodig.

Ook de moderne wetenschap is het hierover eens. Het is lastig om je concentratie vast te houden als je continue pijntjes hebt waar je mee bezig gaat.  Als je bijvoorbeeld veel pijn in de nek hebt en hoofdpijn hebt, dan zit je waarschijnlijk te veel voorover achter de computer.

Voor optimale productiviteit MOET je deze factoren aanpakken en in het vervolg voor blijven.

Dingen zoals hoofdpijn, rug pijn en pijn in de heupen zijn meestal goed en makkelijk te voorkomen

Om je fysieke factoren te optimaliseren, loont het om te leren:

  • Hoe je goed moet zitten – de alexander techniek is een goede methode hiervoor, of het boek van Kathleen Porter: “Natural Pain Free Posture”. Hierin beschrijft zijn de basis van het goed zitten, slapen, liggen, staan en lopen.
  • Beweeg tussendoor even – De mens is gemaakt om op mammoeten te jagen, niet om in een stoel te zitten en continue in gedachten bezig te zijn. In je pauzes, beweeg even en strek je lichaam uit. Dan pak je ook gelijk het punt wat hierboven beschreven is aan.

‘Leer’ Patronen en technieken

Hoe leer jij eigenlijk het beste? Leer je het beste door dingen te horen, door ze op te schrijven of door ze aan andere uit te leggen. Probeer ook wat je leerd aan bestaande kennis te koppelen door middel van metaforen, overeenkomsten en verschillen.

Ook al lijkt het alsof er hierdoor meer tijd in het leren gaat zitten, dit is niet waar! Je onthoud het beter en je voorkomt dat je er een twede keer door heen moet

Juiste taken op het juiste moment

Wanneer kan je het beste nadenken, is dat in de ochtend of in de avond of ’s middags nadat je gegeten hebt? Blokkeer deze tijdstippen is je agenda en reserveer die tijdsvakken voor de moeilijkste dingen.

De mens heeft naast een circadiaan ritme van dag en nacht ook een natuurlijk energie ritme – als je dit niet verstoord door middel van stimulanten zoals koffie en redbull). Probeer met je lichaam te werken in plaats van het tegen te werken.

Wat ik bijvoorbeeld zelf vaak doe is dat wanneer ik nadenk over de structuur van een essay, dan schrijf ik de punten alvast op in een word document, maar het hersenloos intypen dat doe ik vaak ’s avonds.

Herstel Tussen Door

Een probleem wat zich vaak voor doet is dat mensen de dag beginnen met fanatiek een aantal uren achter elkaar studeren. Maar zo ron de middag haak je af. Een hele dag werken of studeren moet je eigenlijk zien als een marathon, als je sprintend van start gaat, dan haal je de finish niet of je gaat half dood over de finish.

Herstel tussen door, door vaak kleine wandel pauzes te nemen en fysieke taken en mentale taken af te wisselen. Het is een marathon, geen sprint.

Gebruik alles waarvan je WEET dat het werkt

Weten en daadwerkelijk iets toepassen zijn twee verschillende dingen. Iedereen weet wat je moet doen om bijvoorbeeld af te vallen, maar veel mensen vinden het lastig. Het is belangrijk om met de tips in deze blog bezig te gaan en ze ook daad werkelijk proberen toe te passen

Kies een tip uit en probeer dit een week lang. Oordeel niet als het fout gaat, maar evalueer hoe en waarom iets wel of niet lukt. Laat in de comment sectie weten welke tip voor jouw het beste werkt en of je nog een tip of realisering hebt die voor jouw een wereld van verschil maakt!

Geef een reactie