Hoe je een successvol een gewoonte in een maand veranderd

Weet je wat het grote verschil is tussen mensen die 1x per jaar falen om al hun gewoontes aan te passen en mensen die het hele jaar lang zich zelf verbeteren? De eerste groep mensen is naïef over wat ze denken te kunnen bereiken op korte termijn en onderschatten de kracht van elke dag iets kleins verbeteren. Veel mensen denken (onbewust) dat als ze een week of een maand (bijvoorbeeld) op dieet gaan dat ze zich daarna weer lekker kunnen vergrijpen aan al het ongezonde voedsel wat ze eerst deden.

Hoe dan wel?

Het belangrijkste om een gewoonte te veranderen is om eerst het feit dat alles veranderd te om armen. Waar je als kind mee weg kon komen – ik kon bijvoorbeeld alles eten – dat gaat nu niet meer. Zie dit niet als goed of slecht, slechts als verandering. Wat je met deze instelling bereikt is dat je niet bang wordt nieuwe om dingen uit te proberen.

Zie je zelf als een wetenschapper, probeer objectief te kijken of een gewoonte je nog dient of dat er andere redenen zijn dat je er aan vast houd?

Is de gewoonte met iets anders te vervangen bijvoorbeeld?

Weet waarom je het doet

Het is belangrijk om te weten waarom je een bepaalde gewoonte aanpakt. Maak voor jezelf duidelijk waarom je het doet. Pak een blaadje en schrijf de volgende vragen op om voor je zelf te beantwoorden.

1. Welke gewoonte wil ik precies aanpakken

2. Wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik die gewoonte aanpas, schrijf zoveel mogelijk dingen op. Het makkelijkst is om drie kolommen te maken.

Define‘ – het ergste wat er kan gebeuren

Prevent‘ – Wat kan ik doen om te voorkomen dat dit gebeurt?

‘Repair’ – Als dit toch gebeurt wat kan ik doen om weer terug te komen op hetzelfde niveau?

3. Welke positieve dingen kunnen er gebeuren door alleen al het proberen te werken aan deze gewoonte

4. Wat zijn de gevolgen als ik niks onderneem financieel, emotioneel, fysiek gezien in 1 maand, een half jaar en 5 jaar.

Deze stoïsche oefening is ook beter bekend als Fear Setting en op deze wijze ontwikkeld door Tim Ferris. Het helpt om het belangrijk van een beslissing duidelijk te maken.

Hoe je deze maand nog een gewoonte veranderd door klein te beginnen

Gewoontes is wat we keer op keer op keer doen en wat je doet bepaald voor een groot deel wie je bent. Daarom is het veranderen van een gewoonte in 1x erg lastig. Ik heb het hiervoor al genoemd, maar het belangrijkst is dat je klein moet beginnen.

Dus begin klein. Bijvoorbeeld met het opmaken van je bed of het drinken van 1 glas water.

Maar als je klein begint, heeft dat zin? Zet dat wel zoden aan de dijk? Ja zeker, maar dan moet je het wel elke dag doen. Laten we voorbeeld hiervoor met geld nemen.

Stel je houd ervan om 2x per week pizza te bestellen in het weekend bij de domino’s. Dit kost je ongeveer €20,- per week, is €80,- per maand is €960,- per jaar. Als je dit vervangt met een diepvries pizza levert dit je op jaar basis 720 euro op (genoeg om een nieuwe telefoon te kopen bijvoorbeeld).

Met calorieën, sport en werk verzetten werkt dit precies het zelfde, de aanhouder wint.

Bovendien, zorgt het klein beginnen er voor dat je meer zelfvertrouwen krijgt, want het is een stuk makkelijker te doen en vol te houden en je zegt iets toe en je maakt dat geen af. Door te zeggen wat je gaat doen en dat vervolgens te doen, daar bouw je zelf vertrouwen mee op.

Maar hoe pak je nu een kleine gewoonte aan

Bij het veranderen van een gewoonte zijn er vaak twee gewenste resultaten: iets meer doen of iets niet doen. Het allerbelangrijkste is dat je bewust moet zijn van wanneer en hoe je een gewoonte doet. Bewustwording is het belangrijkste.

In 2017, heb ik de volgende gewoonte opgegeven door de bovenstaande technieken:

  • Koffie
    Dit ging vrij makkelijk toen ik door had wat het met je doet en dat er best prima alternatieven zijn in sociale situaties (bijvoorbeeld verse munt thee)
  • Online Gaming (Dota)
    Deze gewoonte heb ik opgegeven door vaker in de bibliotheek te werken ’s avonds. Mijn laptop is niet goed genoeg daar voor. Dus eigenlijk heb ik mijn omgeving aangepast zodat het doen van de actie die je niet wil doen moeilijker wordt.

Richt je omgeving in

Wilskracht moet je goed gebruiken want het raakt op gedurende de dag. Gebruik het niet om continu nee te zeggen tegen iets, maar door je omgeving zo in te richten dat je geen nee hoeft te zeggen.

Laat iemand je eraan houden

Spreek met iemand af dat je hem geld geeft of ergens op trakteert wanneer je je niet houd aan je gewoonte. Dit helpt vaak om je te motiveren, want ik weet niet hoe het met jouw zit maar ik heb geen zin om iemand te betalen als ik faal. Dit kan je makkelijk doen door iemand te appen wanneer je wel gemotiveerd bent en dan zit je er dus ook aan vast. Zorg er wel voor dat je een eind datum afspreekt, anders wordt het misschien een dure grap.

Hou bij hoe het gaat

Er zijn veel apps voor het bijhouden van gewoontes. Veel geven ook notificaties.

Maak het een spel!

Maak het niet te serieus, we zijn allemaal mensen en iedereen maakt fouten. Niemand is perfect, ook al streven we daar wel naar. 100% gaat je niet lukken want we zijn geen machines. Ik vind het maken van gewoontes een strategisch spel, als het niet lukt, dan heb je eigenlijk al lang van te voren verloren.

Denk eens na over hoe en waarom het ‘mis’ ging en pas aan.

Ga je toch de fout in ? Laat los, evalueer en pas aan!

In plaats van de vraag te stellen waarom lukt het niet, stel de vraag hoe kan ik de kans dat het lukt de volgende keer groter maken. Als we het voorbeeld van ongezond eten bijvoorbeeld pakken. Hoe kwam het dat je dat toch die pizza bij domino’s bestelde? Vaak gaat hier een hele ketting van gebeurtenissen vooraf

  • Ik had het druk op het werk, dus ik had geen tijd om eten klaar te maken
  • Toen ik thuis kwam was de winkel dicht of ik had geen zin om te koken
  • Toen bestelde ik domino’s

Al die bovenstaande dingen kan je oplossen door lekkere gezonde maaltijden al van te voren klaar te maken. Probeer dat eens voor een weekje en evalueer daarna weer eens door. Probeer hier zo eerlijk mogelijk met je zelf in te zijn.

En als laatste, wil ik toch nog 1x herhalen dat je het niet al te serieus moet nemen als het een keer niet lukt. Door er alleen al bewust mee bezig te zijn en een goede gewoonte af en toe te doen heb je al profijt.

Conclusie

Vaak is het zo dat we vast houden om iets op de zelfde manier, te blijven proberen. Maar als je iets op de zelfde manier blijft proberen, kan je ook hetzelfde resultaat verwachten. Ik nodig je uit om 1 tip uit dit artikel te pakken en dat een week lang elke dag toe te passen.

Laat ook een berichtje achter welke tip voor jouw het beste werkt en wat jij het moeilijkst of het makkelijkst vind in het veranderen van je gewoontes.