Hoe je Fouten Niet Herhaalt

Iedereen heeft dit wel, we maken fouten maar we leren er niet van.

Hoe geweldig zou het zijn als je ook echt daadwerkelijk van je eigen fouten en die van andere leert? Hoeveel tijd, moeite en onzin zou je bespaart blijven?

In deze blog leg ik uit waarom we fouten blijven herhalen en wat JIJ vandaag nog kan doen om deze cyclus te doorbreken. Ook heb ik het erover hoe je van andermans fouten kan leren!

Waarom blijven we dezelfde fouten maken ?

Iedereen maakt fouten, dat is ook zeker niet erg, maar sommige mensen blijven een leven lang bezig met dezelfde fouten maken zonder er van te leren. Dat is zonde en onnodig. Maar waarom blijven we eigenlijk de zelfde fouten maken.

We werken op de automatische piloot

Om rekenkracht te besparen hebben mensen automatische patronen. Je wil toch niet elke keer nadenken over hoe je je tanden poetst ?

Een fout is eigenlijk niets anders dan een resultaat die het gevolg is van een actie -en niks doen is ook een actie . Het maakt niet uit of deze actie bewust of onbewust is, het brengt voort, altijd.

Maar wat is een ‘fout’ een fout is niks anders dan een resultaat waar we niet op zitten te wachten, dus eigenlijk een oordeel over een resutlaat wat we niet willen.

Om het resultaat te veranderen, moet je dus bewust bezig gaan met de actie die het resultaat vorotbrengt aan te passen.

Het ‘aanpassen’ van het onderbewuste of de automatische piloot is hier onderdeel van. Onder bewuste of automatische acties zijn op drie niveaus te onderscheiden:

  1. Gedachtens
    Gedachtens komen automatisch op en zijn ook zelf te kiezen. Ruzie met een collega op het werk? Vaak spoken die dingen door je hoofd heen zonder dat je er bewust over na denkt, maar je kan ook heel strategisch over een probleem of oplossing denken. Vaak zie je ook dat bepaalde gedachtens in bepaalde situaties automatisch naar voren komen. Denk bijvoorbeeld aan reacties in het verkeer (scheldwoorden) of wat je denkt als je je cijfer voor een tentamen terug krijgt.
  2. Woorden

    Omdat de meeste mensen ook in ‘woorden’ denken, leiden gedachtens ook automatisch tot woorden. Je hebt vast wel eens iets gezegd waarvan je het eigenlijk alleen maar wilde denken!

  3. Handeling

    Handelingen worden vanzelf automatisch nadat ze getraint zijn. Denk maar aan hoe je schakelde tijdens je eerste rijles en hoe je nu auto rijd. Maar ook bij handelingen kan je ervoor kiezen om iets op een andere manier te doen. Bijvoorbeeld je tandenborstel in de andere hand vast te houden. Als je dit lang genoeg doet gaat ook dit vanzelf normaal voelen.

Bij alle drie geld dat je als mens de keuze hebt om ze te kiezen en dat ze automatisch op komen. Ook gedachtens! Hoe vaker je voor een bepaalde actie kiest hoe ‘normaler’ en automatischer het word voor je brein.

Hoe maak je dezelfde fout niet twee keer

Het is belangrijk om te erkennen dat bijna elke fout die je maakt het gevolg is van een actie aldan wel bewust of onbewust. Je hebt de mogelijkheid om woorden, handelingen en gedachtens te kiezen en te trainen dus je bent verantwoordelijk voor het resultaat.

Des te vaker je een handeling kiest die leid tot gedrag wat jij wil hebben, des te minder vaak je ‘fouten’ herhaald. Maar wees niet te streng voor jezelf, want we zijn allemaal mensen en fouten maken is menselij.

Toegeven aan ‘Fouten’ en niet oordelen

De eerste stap is te evalueren of je een bepaald resultaat wenselijk vind. Vaak is het herkennen wat we niet willen geen probleem, maar de waarde die je er aan hecht. Door iets te labelen als fout, of niet wenselijk geef je aan de ene kant wel aan dat je wil veranderen, maar het kan ook leiden tot een obsessieve resultaat focus.

De focus op het resultaat is wat mensen kapot maakt en wat tot een burnout leid. Je kan niet verwachten om een negen te halen voor een toets door alleen maar te focussen op ‘ik wil een 9 halen’. Maar door te foussen op de acties die leiden tot het resultaat ‘9’. Er is een verschil tussen wat mensen doe die een 5.5 halen wat mensen doen die een 9 halen. Er is een verschil in gedachtens, werkwijze en handelingen.

Het doel is om die werkwijze, gedachtens en handelingen zo normaal mogelijk voor je te maken door:

  1. Jezelf te associeren met mensen voor wie dit normaal is
    Er is een spreekwoord, “Waar je mee omgaat, word je mee besmet”. Het klinkt mischien cliché, maar je onderbewuste neemt de instelling, gedachtens en atis over van degene met wie je het meest omgaat. Dit is ook de reden waarom je moeder je het liefst niet met bepaalde personen ziet omgaan.
    Deze omgeving kan je zelf gelukkig inrichten, vrienden kan je kiezen en je kan ervoor kiezen om je bloot te stellen aan boeken, mensen en ideen die leiden tot het resultaat wat jij wil hebben.

  2. Door te focussen op het process
    Gebruik het process als leidraad en het resultaat om te evalueren hoe goed je het process volgt. Als je bijvoorbeeld een 6 haalt voor een toets, waar lag dit aan? Stopte je er last minute tijd in, begon je niet met het eind in gedachten? Was je teveel afgeleid met het studeren. Natuurlijk kan het resultaat beter of slecter uitpakken, maar op de lange termijn is resutlaat het gevolg van een process.

Nu de globale werk wijze duidelijk is: Process georienteerd denken vs resutlaat georienteerd denken, hoe zorg je er dan voor dat je fouten niet herhaalt.

Dit komt voornamelijk neer op bewustwording waar het fout gaat, of te wel het herkennen van de oorzaak en gevolg ketting, en jezelf ‘tricken’ om een ander gevolg te kiezen

Bewust worden van oorzaak en gevolg

Zoals hierboven duidelijk gemaakt is een gewenst of ongewenst resultaat het gevolg van de oorzaak , handeling gevolg ketting.

De eerste stap is de bewustwording achteraf van welke oorzaak welk gevolg heeft. Als we kijken naar een klassiek voorbeeld van teveel en de verkeerde dingen eten. Dan is de oorzaak vaak al ver van te voren te bepalen. Voor het moment dat je weer via thuisbezorgd pizza bestelde zijn er een aantal zaken vooraf gegaan. Mischien heb je je ontbijt gemist, heb je geen tijd gehad om te lunchen. Vervolgens moet je al die beslissingen nemen wannee rje al honger hebt. Je kan nooit slagen op die manier.

De echte fout heb je namelijk al eerder gemaakt, je wist van te voren dat je druk was en dat je geen tijd zou hebben om te eten. Waaorm niet een maaltijd of lunch van te voren klaarmaken ? Of voor het avond eten een portie meer koken ?

Probeer op die manier na te gaan wanneer het echt ‘mis’ ging.

Bewust worden en iets anders kiezen

De volgende stap is, met die kennis bewust te worden van het wanneer je de vastgestelde acties bewust of onbewust onderneemt. dDoor bewust te worden van wanneer je dit doet, kan je een pauze momentje inlassen, een beslis moment.

Dit geeft je de ruimte om wat anders te kiezen – ook als zal dit de eerste keren niet heel makkelijk zijn. Het is ook niet erg als dit de erste keer niet meteen lukt, maar probeer dan wel mentale strategieen toe te passen om je zelf ‘in een bepaalde actie’ te praten.

Vaak zoeken we excuses naar waaorm iets niet lukt, maar waarom niet zoeken naar excuses waarom iets wel kan. Oh het duurt maar een minuutje en dan is de boel opgeruimt”, “als ik het nu doe, hoet dat straks niet meer”. Dit zijn allemaal voorbeelen van hoe je je brein kan ‘tricken’ om iets wel te doen.

Een aantal tips en strategieen die voor mij goed werken zijn als volgt:

  1. Herinner wat er vorige keer gebeurde

    Er is een reden voor waarom je iets wil veranderen. Fouten herhaal je niet meer door wat anders te kiezen, dit is het moment waarop fouten herhaalt of veranderd worden

  2. Herriner wat er in een soort gelijke situatie gebeurde

    Een goed voorbeeld wat ik hier van heb is met mijn scooter spiegel. Deze zat los, en ondanks dat ik het gereedschap heb om hem vast te zetten, zei ik tegen mezelf ik doe dat later wel. Het gevolg? Hij viel eraf toen ik max snelheid reed. Een week later zat het handvat van mijn pan los, ik zag hem al op de grond kletteren en het laminaat beschadigen, dus ik heb hem gelijk vast gedraaid.

  3. Hou een dagboek in een dagboek of in je OneNote

    Als ik me bewust word van een bepaald patroon of resultaat dan zet ik dat in mijn OneNote of in Evernote. Met de hashtag of tag #les. Dan kan ik super snel terug zoeken . Een voorbeeld hiervan is het gevolg van te veel koffie. Hierin zet ik de actie – reactie ketting die er toe heeft geleid dat ik teveel koffie dronk en hoe ik mij hierbij voelde (gejaagd, excessief zweten, niet kunnen concentreren, etc).

Wat doe jij normaal gesproken om er voor te zorgen dat je fouten niet herhaald? Waarom lukt het jouw wel of niet en welke strategie gebruik je daarvoor. Laat het hieronder in de comment sectie weten 🙂