Leer Hoe Wat Je Eet, Je Concentratie Kan Beinvloeden

Je lichaam is het huis waar je altijd in woont. Veel mensen onderschatten hoeveel gezond eten en gezonde gewoontes te maken hebben met productiviteit of snappen niet dst je dit kan veranderen en hoe je dit kan doen.

In deze blog laat ik je een aantal manieren zien hoe gezonde voeding kan bijdragen aan concentratie en productiviteit en welke voeding funest hiervoor is.

Ook probeer ik uit te leggen hoe je je lichaam beter en makkelijker kan leren aan voelen.

Energie Balans en types energie

Er zijn verschillende woorden voor, maar zelf vind ik energie de lading het beste dekken.

Ooit gehad dat je niet stil kon blijven zitten? Ooit gehad dat je relax en optimaal geconcentreerd was? Ooit gehad dat je na het eten van een pizza op de bank in slaap viel?

Dit zijn allemaal verschillende soorten energie. Het is de niet goed of slecht, maar we willen wel bewust gaan worden welke energie leidt tot de resultaten die we willen hebben in het leven.

We gaan kijken welke soorten energie tot wat leiden qua gevoel, resultaat en productiviteit. De acties die leiden tot bepaalde energie soort die je wil, moedig je aan andere moedig je af.

Chaotische energie.

Deze energie ken je vast wel. Je had al een bak koffie op, maar je werkt alsnog een Americano naar binnen bij de starbucks.

Door deze hoeveelheid stimulanten kan je niet stil blijven zitten en werken, en als je wat gedaan krijgt is het van van hot naar her en ongestructureerd.

Een veel voorkomend resultaat van als je vaak in deze stats verkeerd, is dat je actie niet gelinkt zijn aan een doel.

Een ander nadeel is, is dat wanneer de stimulanten zijn uitgewerkt dat je zo moe bent dat je niks gedaan krijgt. Daarom is continue drinken van grote hoeveelheden koffie zo funest voor je productiviteit.

Flow State Energie

Flow State is een mentale energie waarin alles op zijn plekje lijkt te vallen. Honger voel je niet meer, mentale blockades zoals het gevoel dat hetgeen wat ne produceerde niet goed genoeg is bijvoorbeeld smelten weg.

Voorwaarden voor flow state

  1. Passie voor wat je doet.
  2. Weinig tot geen fysieke problemen doe afleiden.
  3. Geen honger geen vol gevoel

Flow State is niet alleen weg gelegd voor professionele atleten – alhoewel het wel makkelijker is om te ervaren door lichaamsgewicht beweging. Flow State kan je trainen met alles wat je doet , in het boek the power of full engagement kan je hier meer over leren.

Flow State is de energie die we zo veel mogelijk willen gebruiken. Maar hoe zorg je ervoor beat de basis voorwaarden van deze mentale energie bereikt worden

Stimulanten

Zoals eerder beschreven is het langdurig gebruik van stimulanten zoals koffie funest voor je productiviteit.

Leer eens een weekje zonder koffie te gaan, als dat niet lukt zet een limiet voor je zelf en vind tijdstippen waarop dit het beste werkt. Bijvoorbeeld een I’m de ochtend en 1 tijdens de middags dip.

Zelf probeer ik alleen koffie te drinken op speciale gelegenheden. Het is grappig dat als je een weekje of een maand zonder koffie gaat en daarna een keertje het weer drinkt om te proberen dan voel je weer dat het werk. En hoe krachtig zoiets simpels en sociaal geaccepteerd als koffie kan zijn.

Slim gebruik van koolhydraten

het pizza voorbeeld eerder beschreven is een extreme versie hiervan, maar toch is het bewust gebruik van koolhydraten erg belangrijk.

De sterke middag dip die de meeste mensen ervaren word over het algemeen veroorzaakt door koffie en slechte koolhydraten.

Slechte koolhydraten zijn koolhydraten die te snel verteerd worden. Je lichaam produceerd dan insuline om die koolhydraten snel op te nemen. Daardoor ontstaat er een dip in je bloed suiker. Dit is de voornaamste reden van vermoeidheid.

Hoe ga je dan die befaamde dip tegen? Met de volgende tips:

  1. Leer welke koolhydraten je snel verteerd en vermijd deze.
    Brood verteerd heel snel bijvoorbeeld en je hebt zo weer honger. Niet ideaal. ik Hoe snel je weer honger hebt is over het algemeen een goede indicatie van hoe snel koolhydraten verteren.
  2. Eet meer vet en eiwitten.
    Vet en eiwitten verteren veel langzamer waardoor je langer door kan. Probeer bijvoorbeeld eens havermout of fruit door de yogurt heen te doen.
  3. Eet langzame koolhydraten.
    Over het algemeen geld, des te meer vezels hoe langzamer de koolhydraten opgenomen worden.

Door Mindfull te zijn met je voeding leer je hoe je beter kan concentreren en langer en effectiever kan werken.

Supplementen die iedereen zou moeten gebruiken

Het is belangrijk voor iedereen om supplementen te gebruiken. We komen nauwelijks meer buiten tegenwoordig, we ademen gifstoffen van auto’s en fabrieken in en de grond bevat veel minder voedingsstoffen.

Door moderne landbouw methodes zitten er minder voedingsstoffen, mineralen en vitamines in de grond die planten kunnen opeten.

Een broccoli, krop sla of blad spinazie is een organisme dat voeding uit aarde en grond haalt om te groeien. Dus als de aarde en grond minder voeding bevat dan bevat de plant daar ook minder van.

Daarbij komt ook nog eens kijken dat er vaak giftige stoffen (door mensen gemaakt), zoals pesticide in die plant zitten.

Tevens ademen we allemaal oxidanten en gifstoffen zoalsals smog in, die mensen en voertuigen produceren.

Gelukkig ben je met een paar goede, hoge qualiteit supplementen al klaar. Je gaat hier enorm veel effect van voelen, zeker van magnesium. De goede supplementen zijn niet duur en je krijgt er zoveel voor terug. Denk in iedergeval aan een magnesium citraat / biglysenaat (250mg 1 a 2x daags), Vitamine D3 (6.000 – 9.000 IUI). D3 en een goede magnesium zou eigenlijk iedereen moeten nemen. Samen kost dit niet eens €0,40) per dag en je krijgt er zoveel voor terug

Hoe ben jij van plan om bewust met je voeding en productiviteit aan de slag te gaan? Maak een plan en een experiment wat je de komende twee weken gaat proberen. Laat het me weten in de comment sectie 🙂