Meerdere Gewoontes Tegelijk Veranderen

Werk je maar aan een gewoonte tegelijk, dan mis je een hele hoop! Het is beter dan niks, maar wat nu als je ook aan meerdere gewoontes tegelijk kan werken en kan veranderen? In deze blog leer ik je hoe en leer je waarom kleine gewoontes die je elke dag doet, misschien nog wel meer bij dragen aan je leven dan de grote dingen.

Waar komt het idee dat je maar een gewoonte tegelijk kan veranderen eigenlijk vandaag? De meeste mensen kennen maar een trucje om een gewoonte te veranderen en dat is wilskracht. Wilskracht raakt echter op – ook al kun je het wel wat trainen.

Je moet wilskracht eigenlijk anders gebruiken. In plaats van continue nee te zeggen tegen iets of je zelf te dwingen om iets te doen moet je wilskracht gebruiken als een hulpmiddel om het makkelijker te maken om te doen wat je eigenlijk wil doen.

Dat kan op een aantal manieren

  1. Je omgeving inrichten op een manier dat je de juiste keuzes maakt. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je gezonde maaltijden van te voren klaarmaakt, of geen snacks in huis haalt en alleen boodschappen doet nadat je al gegeten hebt
  2. Stilstaan bij waarom je een gewoonte wil veranderen. Wilskracht kan je gebruiken om bij je zelf na te gaan of een bepaalde gewoonte je nog dient. Het kan helpen om na te denken over hoe een slechte gewoonte je dient. Bijvoorbeeld, wat ik zelf heb is dat het drinken van koffie me comfort brengt. Een lekker warm kopje koffie. Dit werden als snel tien koppen op een dag. Dat comfort, dat warme gevoel heb ik nu vervangen met tea, een optie zonder cafeïne.
  3. Loslaten en evalueren – Als je niet slaagt om een gewoonte te doen of een gewoonte te doorbreken geeft dat vaak waardevolle inzichten. Wat was het gevoel en wat waren de situaties die tot de gewoonte leiden? Hoe kan je die situatie voorkomen in de toekomst door iets simpels te doen. Als je ’s ochtends altijd haast, kan je bijvoorbeeld je tas van te voren al inpakken. Gebruik wilskracht om tot dit soort strategieën te komen om het nog een keer te proberen, maar dan slimmer.

Nu je weet waarom de meeste mensen het vaak al lastig zat hebben met een gewoonte en hoe je wilskracht kan gebruiken als een hulpmiddel, in plaats van jezelf tot dingen te dwingen kan je ook meerdere gewoontes aanpakken

Meerdere kleine gewoontes zijn goed te doen

De truc is om meerdere KLEINE gewoontes op een dag aan te pakken en een of twee grotere gewoontes per dag. Het voordeel van kleinere gewoontes is als volgt:

  1. Het bouwt zelf vertrouwen op. Door je voor te nemen iets te doen en het ook daadwerkelijk te doen leer je je zelf vertrouwen. Je leert je onderbewust dat verandering mogelijk is en dat je er goed in wordt.
  2. Het kost weinig weerstand. Doordat de gewoonte zo klein is, kost het weinig tot geen mentale weerstand, het enige wat je hoeft te doen is er aan te denken. Daar zijn gelukkig makkelijke trucjes zoals reminders op je telefoon of post-its voor.
  3. Meerdere kleine gewoontes zetten aan. We hebben de neiging om het effect van de kleine dingen te negeren, maar het heeft zeker effect. Als je elke dag twee euro bespaart op koffie, dan kan je daar een telefoon abonnement mee betalen!Als je een jaar lang elke dag gemiddeld een chocolade reep eet a 500kcal of een blikje Redbull drinkt dan krijg je op een jaar 182.500 extra KCAl binnen gedurende een jaar. Om 1KG vet te verbranden heb je ongeveer 3.500Kcal nodig. Bizar toch?

Simpele gewoontens breiden zich uit

Vaak beginnen gewoontes klein, maar ze breiden zich uit omdat je waarde-systeem zich er op gaat aanpassen. Zelf heb ik dit vooral gemerkt bij het opmaken van mijn bed elke ochtend. Heel simpel, het kost nog niet eens een minuut maar je hebt er enorm veel voordeel van:

  1. Het is je eerste ‘win’ van de dag, dus je dag begint gelijk goed.
  2. Het draagt over naar andere gewoontes. Je leert jezelf als het waren aan dat het fijn is dat de boel opgeruimd is. Bij mij vertaalde deze gewoonte zich ook naar andere dingen, zoals even nog de afwas doen dan ziet het er weer netjes uit. Eventjes dit nog opruimen, etc.
  3. Als de chaos los breekt gedurende de dag, dan ziet je slaapkamer er in iedergeval netjes uit ’s avonds. Dat geeft een goed, ontspannend en gestructureerd gevoel.

Gewoontes Slim Kiezen

Voor het beste resultaat in je leven is het goed om na te denken over welk gewoontes je kiest. We willen beginnen met iets wat makkelijk is en makkelijk haalbaar is. Iets wat je elke dag kan doen

Mijn allereerste gewoonte die ik track klinkt misschien raar maar het is de gewoonte om gewoontes te tracken in een bepaalde app ‘Habit Loop‘ en een tweede gewoonte ‘bed opmaken’.

Kies een aantal gewoontes ’s ochtend, ’s middags en ’s avonds en kijk hoe je ze in je routine kan verwerken. Bijvoorbeeld, tijdens het ontbijt een glaasje water, of nadat je je bed opgemaakt hebt gelijk ontbijten.

De gewoontes waar je in het begin het meeste aan hebt zijn de fysieke gewoontes. Dus het drinken van water bijvoorbeeld, het nemen van je magnesium citraat en B12 supplementen, ontbijten en een gezonde lunch voorbereiden. 5 tot 10 minuten per dag een geleide meditatie volgen tegen de stress, etc.

Uiteindelijke functioneerd ‘een ziek’ lichaam niet optimaal, dus dat is het geen wat je het beste eerst kan aanpakken. Je zult dan ook zien dat andere gewoontens een heel stuk makkelijker gaan met een ontspannen, gezond lichaam met een positieve mindset.

Als het een keertje niet lukt

Het gaat een keer ‘fout’ en fout staat tussen aanhalingstekens omdat we allemaal mensen zijn, dus dat is helemaal niet erg. Probeer er ook zo in te staan en evalueer in plaats van te oordelen. Welke acties en omstandigheden hebben er toe geleid dat je het gemist hebt? Hoe kan ik wilskracht gebruiken om mijn omgeving anders in te richten, de gewoonte voor te bereiden of beter te plannen zodat ik dezelfde fout de volgende keer niet nog een keer maak. Zie het als een spelletje in plaats van zo serieus en dan is het makkelijker om succes te hebben.

De volgende dag is de gewoonte die je de vorige dag gemist hebt het allerbelangrijkste. Één dagje missen kan nog wel, maar twee dagen word drie, word nooit. Doe de gewoonte die je gemist hebt zo snel mogelijk nog wel de volgende dag. Ook al heb je geen tijd om hem helemaal uit te voeren, een minuut is beter dan helemaal niet. Met die ene minuut zeg je tegen jezelf en je onderbewuste dat het belangrijk is om te blijven doen. Als je er helemaal geen tijd in steekt, dat is het equivalent van een topsporter die opgeeft.