Na het werk of college meer gedaan krijgen

Als je graag freelancer wil worden of gewoon meerdere side projecten hebt naast je werk of studie, dan ben je wel bekend met het volgende: Je hebt de hele dag hard gewerkt en wanneer je klaar bent heb je geen energie meer voor de dingen die er echt toe doen: je side projecten.

In deze blog nodig ik je uit om een aantal ideeën te uit te proberen om meer energie over te houden voor je side projecten na het werk of na college.

Waar het in feite op neer komt is dat je met deze tips je energie beter verdeeld, je energie hersteld en over het algemeen meer energie beschikbaar hebt voor al je projecten.

Het is belangrijk om te bedenken dat we echter wel mensen zijn. 100% productiviteit de hele dag gaat hem helaas niet worden hoe graag je dat misschien ook wilt. Je kan niet langer dan 20 seconden maximaal sprinten (of hoeveel dan ook) en je kan niet uur na uur 100% geconcentreerd blijven. Wat je wel kan doen is jezelf trainen om zo min mogelijk energie te verspillen en zo lang mogelijk productief te zijn op een dag.

Het doel is om je energie strategisch op te laden en zo effectief mogelijk te verbruiken

Er zijn vier soorten energie

Er zijn vier soorten energie te onderscheiden – zoals Tony Schwartz and Jim Loehr in hun boek The power of full engagement’ beschrijven:

  1. Fysieke Energie
    Het is moeilijk om je te concentreren als je ziek bent, te dik, honger hebt of je teveel stimulanten hebt.
  2. Emotioneel
    Krijg je waardering in je werk? Kan je omgaan met het falen of als iets niet op tijd af is ? Kan je omgaan met wat de collega’s van je denken? Wanneer je nee op deze vragen antwoord, dan is dit iets waar je aan moet werken om niet onnodig veel energie te besteden aan deze zaken. Je kan ze toch niet veranderen, dus moet je ze los laten.
  3. Mentaal
    Hoe staan je hersenen ervoor? Kun je je goed concentreren? Dit valt te trainen.
  4. [Spiritueel]
    Hoe gaat het met je motivatie? Zijn je eigen waardes duidelijk. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld nooit een meeting missen, altijd op tijd komen, afmaken waar je aan begint!

In de volgende secties, heb ik een aantal tips voor je om het onnodig verspillen van energie tegen te gaan, en tips hoe je die energie gedurende de dag kan ‘opladen’.

Praktische Tips voor Fysieke Energie

Fysieke energie is de basis voor alles. Als je fysiek niet goed in orde bent, word goed nadenken ook lastig.

Eens mens is niet gemaakt om de hele dag te zitten, maar als je zit doe dit dan goed. De Alexander techniek kan hier goed bij helpen.

Zorg er ook voor dat je zo min mogelijk stimulanten gebruikt zoals koffie. Koffie helpt je door een dipje heen, maar dit ga je dubbel en dwars terug betalen aan het einde van de dag. Een belangrijke reden waarom je dan dus geen energie meer hebt. Als je minder koffie drinkt dan worden de pieken en dalen gedurende de dag natuurlijker.

Om de productiviteit dip op te vangen, kan je op het moment van je energie dalen, taken indelen die meer op de automatische piloot gaan. Denk hierbij aan mailtjes, documentatie en administratie.

Het kan ook zijn dat je deficiënt bent in bepaalde mineralen – lees bijna iedereen is dat. De volgende supplementen kunnen zeer goed helpen: 6.000 – 9.000 IUI D3, 2x 250mg Magnesium citraat / Bisglycinaat )

Praktische Tips voor Emotionele Energie

Mentale energie neemt af als je veel beslissingen moet nemen, probeer daarom de dingen die je moet doen zoveel mogelijk op de auto piloot te draaien.

Leer ook hoe je aan dingen kan beginnen zonder mentale weerstand. Dit neemt ook een enorme hoeveelheid stress weg omdat je jezelf niet meer beoordeelt op het resultaat , de werkdruk , maar net als een eekhoorntje over een stroom draad rent, zonder te denken: gewoon doen!

Praktische Tips voor Mentale Energie

Een belangrijk aspect van mentale energie is wilskracht en focus. Soms heb je dit gewoon nodig, maar let er wel op dat je niet te lang door gaat. Door om het half uur of drie kwartier even een pauze te nemen en je hoofd leeg te maken met wat lopen, rekken en strekken of wat water hou je het uiteindelijk langer vol.

Concentratie moet je ook trainen, de ‘Wet van Oefening’ dicteert dat het geen wat je vaakst doet daar word je beter in. Of dit bewust of onbewust is maakt niet uit, de neurologische paden in je hersens worden wel versterkt.

Als je de hele dag oefent om afgeleid te zijn, dan is dat het makkelijkst voor je. Helaas is dit wel het makkelijkst te trainen, maar door je mobiel uit te zetten en steeds langere periode je focus op bepaalde dingen te houden, word je vanzelf beter in je aandacht vast te houden.

 Even Fitnessen na het werk

Het hoeft niet eens lang of zwaar te zijn, maar de mens is niet gemaakt om de hele dag achter de PC te zitten en zelsf als je al het bovenstaande doet, is het goed om te bewegen.

Door fysiek bezig te zijn laad je mentaal, emotioneel en spiritueel op. Activiteiten die zich hier goed voor lenen zijn kracht training, cardio en yoga. Zelf doe ik een aantal mobiliteitsoefeningen, en at HIIT cardio met het springtouw. Maximale resultaten, minimale inspanning.

Mocht je geen tijd hebben voor een workout? Dat heb je wel! Een kwartiertje is al genoeg als je je oefeningen slim kiest. Zelfs Bill Gates en andere high performers maken elke dag tijd kwijt om te trainen.

Begin hier ook klein mee, misschien alleen een dag in het weekend. Met als doel alleen gaan en aanwezig zijn mischien en langzaam uitbouwen.

Uurtje Korter Werken

Iets anders wat goed werkt is een uurtje per dag minder werkt kan dit enorm goed werken voor je emotionele en mentale energie. Dat ene uurtje ben je toch niet productief voor je werkgever, dus je loopt alleen maar je tijd te verpissen.

Kan je beter even naar de fitness gaan om te herstellen, of even mediteren, zodat je nog wat aan jezelf hebt ’s avonds voor je side projecten.

Je verdient dan misschien wel iets minder, maar die energie is voor mij zeker de moeite waard. Als het echt een probleem is voor je werkgever kan je altijd aangeven dat je een uurtje eerder wil komen

Lunchen achter je bureau

Dit word normaal gesproken als ongezond beschouwd, maar als je het mindful doet dan kan lunchen achter je bureau helpen om een uurtje extra tijd in de pauze vrij te maken

De truc is om een gezonde lunch voor te bereiden met een uitgemeten portie, dan valt het ongezonde element wel mee. Ook moet je dan gedurende de dag goed erop letten dat je vaak genoeg opstaat, rekt en water drinkt.

Doe je dit dan heb je een halfuurtje of een uur in de pauze om aan je eigen project te werken. Zelfs als je op mobiel werkt tikt dit halfuur of uurtje aan.

Je kan bijvoorbeeld elke dag in een uurtje wel een blogpost schrijven als je het idee en de structuur al in je OneNote hebt staan. Het misschien wat tijd en gewenning maar het is zeker de moeite waard!

Je side project voor werk of college doen

Je werk of studie kan hier wat onder leiden, maar als je side project de prioriteit heeft doe je dat als eerste. Wat je kan doen is ’s ochtend om 5 uur opstaan en ’s avonds dus iets eerder naar bed. Je bent dan super productief in de ochtend, en ’s avonds wanneer je toch weinig zou doen, slaap je. Ideaal dus lijkt mij.

Als je dan de rest van de energie typen nog niet helemaal voor elkaar krijgt, dan leid je werk of college daar misschien een beetje onder. Werk en college hebben echter genoeg druk erachter om het toch gedaan te krijgen, dus dat maakt gelukkig niet zoveel uit.

Plan het anders in

Als je echt weinig tijd erin kan stoppen na het werk, zoek een ander moment om er aan te werken, en werk er mindful aan. Bijvoorbeeld wat langer in het weekend, lekker bij de Bagels & Beans om het leuk te houden

Wees dan wel eerlijk met hoeveel tijd je hebt en plan daar tijdsblokken voor in. Het is makkelijk om productieve tijd te verwarren met tijd dat je er eigenlijk aan had willen zitten, maar uiteindelijk toch op Facebook verpist hebt

Identificeer je ‘dode’ momenten. Iedereen heeft wel hier en daar een kwartiertje of halfuurtje of langer waarin je wacht, met de trein reist, etc. In plaats van op die momenten je farmville boerderij water te geven, pokemons vangt of candycrush speelt, kan je ook makkelijk even wat op je telefoon doen. Denk hierbij aan het schrijven van mailtjes, een artikel etc.