Zo wordt je gemotiveerd wakker

Je hebt het vast wel eens mee gemaakt. Je neemt je voor dat je de volgende dag lekker vroeg op gaat staan om zoveel mogelijk Aan je project, werk of studie te doen. Wanneer het dan daadwerkelijk zo ver is sta je wel eens waar vroeg op, maar verpieteren je de hele dag aan YouTube, Facebook en andere onzin waar je eigenlijk geen zin in hebt maar verslaaft aan bent.

In deze blog geef ik een aantal tips over hoe je vroeg op staat, maar voornamelijk hoe je de dag (de hele dag) productief besteed en hoe je hier steeds beter en beter in word.

Zo sta je vroeg op

Alhoewel vroeg opstaan lastig kan zijn, ga ik er in deze blog vanuit dat dat gedeelte geen problemen meer is.

Voor het geval dat wel zo is, heb ik een aantal goede tips 🙂

  • Vroeg opstaan begint al de avond van te voren
  • In je slaap herstel je, zorg er voor dat je op tijd gaat slapen en mentaal uitrust voordat je gaat slapen.

Waarom we de dag vaak niet productief beginnen

Het lijkt misschien raar en tegenstrijdig dat je de volgende ochtend niet productief begint, terwijl ik je het jezelf wel voorgenomen had.

Maar als je er over nadenkt is dit eigenlijk helemaal niet gek. Er zit minstens 7 of 8 uur tussen het moment dat je je zelf iets voorneemt en het de volgende ochtend wil uitvoeren

Laten we eerst kijken naar de redenen waarom we ’s ochtends vaak niks gedaan krijgen. Dan kan je ze identificeren en er mee aan de slag.

De belangrijkste redenen waarom we de ochtend niet productief beginnen zijn de volgende:

  • Het Ochtend ritueel
    iedereen heeft onbewust of bewust een ochtend ritueel en gewoontes ’s ochtends. Van wat je eet en wat je niet eet tot welke media je consumeert.

    Is het eerste wat je elke ochtend doet je Facebook checken, iemand appen of YouTube filmpjes aan slingeren? Dan begin je de dag direct al met afleidingen en dingen die er niet toe doen. Je leert jezelf een slechte werk ethiek aan op die manier.

  • Afleidingen, Notificaties
    Om gemotiveerd wakker te worden en te werken ’s ochtends direct geconcentreerd te werken kan je niet gestoord worden.Niet door je vriend of vriendin, niet door Farmville notificaties. Dit kan allemaal wachten. Er is een reden dat top ceo’s om half 5 opstaan. De wereld wil dan namelijk nog niks van je, want alles en iedereen wat denkt recht te hebben op je tijd slaat dan ook nog.

    De meeste notificaties en appjes zijn ook helemaal niet urgent. Deze kan je prima eens zo rond half 1 of in de pauze checken.

    Jij hebt mensen echter getraind dat je direct reageert. doordat jij heen respect hebt voor je eigen tijd, hebben andere mensen geen respect voor jouw tijd.

    Waarschijnlijk zal het een even wennen zijn voor jouw om niet overal op te reageren, maar je leert al snel dat bijna alles wel even kan wachten. En ik kan je beloven, door niet gestoord te worden krijg je alles zoveel makkelijker gedaan.

  • Geen zin meer hebben om te beginnen

    Eigenlijk denk je ik wil hier helemaal niet aan beginnen. De taak lijkt saai of moeilijk. Maar dat is eigenlijk helemaal niet het geval. De taak is niet meer moeilijk of saai maar jouw instelling over de taak is dat.

    Vind een excuus voor jezelf waarom het makkelijk is om te beginnen. In plaats van na te denken over hoelang of hoeveel je nog moet, maak het klein en gemakkelijk voor jezelf.

    Begin bijvoorbeeld met als eerste doel Word opstarten. Met het tweede doel 1 paragraaf schrijven, ook al is het niet goed genoeg om te gebruiken. Beginnen is moeilijk, maar in beweging oven is makkelijk.

  • Het doel vergeten.

    Vaak sta je net een bepaalde reden vroeg op. Je wilde iets gedaan krijgen omdat het blijkbaar belangrijk is in je leven om dat gedaan te krijgen. Probeer jezelf ’s ochtends daar opnieuw aan te herinneren.

    Wat ik zelf bijvoorbeeld doe om dat duidelijk te krijgen is het volgend. Elke avond voor ik ga slapen, schrijf ik drie dingen op die ik de volgende dag gedaan wil krijgen, no matter wat. Deze lijst ligt standaard op mijn bureau, dus die komt ik ’s ochtends gelijk tegen.

Schrijf de avond van te voren op wat je de volgende dag gedaan wil hebben

In zijn boek organize tommorow today, legt Jason Selk dit principe heel goed uit. Door elke avond van te voren op papier vast te leggen wat je de volgende dag gedaan wil hebben, creëer je een soort van ‘cliff hanger’.

Ook hoe je niet meer na te denken over wat je gaat doen, je hebt het immers al op papier staan.

Zelf werk ik ook nog met een notitie boekje waarin dit staat en dit ligt standaard op de eerste plek waar ik kom nadat k gedoucht heb, mijn bureau. Dit is ene mooie herinnering over wat je de dag gedaan wil hebben.

Hou jij al zon lijstje bij van dingen die je de volgende dag gedaan wil hebben? Hoe werkt dat voor je? wat zorgt ervoor dat je iets wel of niet doet ’s ochtends? ik laat het weten in de comment sectie.