Zo Wordt je Minder Chaotisch In Alles Wat je Doet

Oh god, waar heb ik mijn sleutels en portemonnee gelaten? Je kent het wel, je moest eigenlijk al 5 minuten geleden weg, maar je kan de boel nog steeds niet vinden. Het is voor de chronische chaoot soms maar lastig om te veranderen, maar treur niet het is zeker mogelijk

Chaotisch ben je niet

Eigenlijk ben je helemaal niet chaotisch, het ‘chaotisch zijn’ is meer een verzameling van bepaalde gewoontes en bepaalde gewoontes die je niet hebt. Vaak vinden mensen die ‘chaotisch’ zijn het lastig om hun aandacht bij een ding te houden. Het resultaat daarvan is dat je vaak je sleutels en portemonnee kwijt raakt. Juist omdat je niet de gewoonte hebt om hem op de zelfde plek terug te vinden.

Quiz Vraag: wat is de raarste plek waar jij ook je sleutels hebt terug gevonden ? Zelf heb ik ooit een keer in mijn eigen huis moeten inbreken om de sleutelbos van mijn scooter en mijn huis terug te vinden. Nadat ik de reserve sleutel had gevonden, bleek dat ik de sleutels helemaal niet in mijn scooter had gestopt, en de buddy had dicht gedaan. Nee drie dagen later kwam ik er achter , dat ze achter de hoop toilet papier rollen lagen. Ik had ze blijkbaar daar neergegooid toen ik gehaast thuis kwam

Of te wel, ik hield mijn gedachten er niet bij, ik was gehaast en met zes dingen te gelijk bezig. Het chaotisch zijn is dus een resultaat van het hebben van een aantal gewoontes.

… en gewoontes kan je gelukkig trainen 🙂

Welke ‘chaotische gewoontes’ heb je ?

Probeer bij jezelf eens na te gaan welke chaotische gewoontes je helpt?

  1. Raak je continue je sleutels, portemonnee en telefoon kwijt ?
  2. Maak je alles maar half af? Bel je tijdens de afwas en ruim je maar half op?

Wat is de oorzaak gevolg ketting die ertoe leidt dat je de boel kwijt raakt?

  • Gebeurt dit als je met meerdere dingen tegelijk bezig bent?
  • Gebeurt dit als je haast heb, je je telefoon op je bed smijt en vervolgens ergens achter stuitert?
  • Komt dit omdat je ’s ochtends eigenlijk te weinig tijd hebt in begroot en gehaast weg moet en alles vergeet ?

Welke reactie wil je graag hebben als je merkt dat je een van de bovenstaande gewoontes onderneemt? Het terug leggen van een telefoon op de juiste plek kost niet heel veel extra tijd ofzo, maar het bespaart een hoop stress en gedoe!

Door eerst bewust te worden van wanneer deze gewoontes zich op treden en hoe je erop reageert ben je instaat om een nieuwe reactie te kiezen. Als je ook nog even bedenkt dat het eigenlijk helemaal geen extra moeite kost om georganiseerd te zijn en het een hoop stress bespaart dan is het wel iets waar je aan moet (en ook kan werken).

Een plekje voor alles en alles op zijn plekje

Net als met alle gewoontes geld:

  • Begin makkelijk – het is beter om kleine veranderingen te maken die ook daadwerkelijk blijven. Simpele kleine gewoontes dragen ook bij aan de grotere gewoontes. Ik heb dit zelf heel erg gemerkt toen ik elke ochtend mijn bed ging opmaken. Omdat een opgemaakt bed er zo netjes uit zag, ging ik ook vaker net even de boeken opruimen of dit nog even meenemen, etc.
  • Oordeel niet – Wees niet te hard voor jezelf, we zijn allemaal mensen en het enige wat telt is dat je nooit opgeeft. De mentale moeite kan je beter steken in evalueren waarom het fout ging en hoe je dat kan oppakken.
  • Neem een moment om stil te staan bij je successen. Er zijn maar weinig mensen die echt actief aan de slag gaan met het veranderen van zichzelf. Daarom is het waard om ook de kleine successen te vieren

Begin met een makkelijke chaotische ‘gewoonte’

Als je een lijstje hebt samen gesteld met gewoontes die er voor zorgen dat je een ‘chaotisch persoon’ bent, kan je een gewoonte kiezen om aan te werken. Probeer dit een of twee weken lang elke dag te doen. Koppel het desnoods aan een andere gewoonte.

Het klassieke voorbeeld is om de sleutels en portemonnee op dezelfde plaats terug te leggen. Maak het makkelijk voor jezelf en koppel deze gewoonte aan het naar binnen lopen.

Als je een herinnering nodig hebt, kan je op de plek waar je die items wil neer leggen een fel roze post it plakken. Als je telefoon en portemonnee daar niet op liggen dan valt het op!

Je kan met zo’n post it ook een reminder plakken op de plek waar je normaal als eerste naar toe gaat. Als je gewend ben om na je werk op de bank neer te ploffen, plak daar een post it op

En op deze manier kan je het makkelijker maken voor jezelf om eraan te denken. Evalueer wat werkt, doe daar meer van en als iets niet werkt, probeer iets ander – zonder jezelf te beoordelen!

Leer te single tasken

Multi tasking is een mythe en als er nog meer bewijs voor nodig is dan je chaotische gewoontes, dan weet ik het ook niet meer 😉

Je weet immers als dat als je gedachtes van hot naar her springen dat je dingen vergeet en half afmaakt. Dan had je het mischien beter niet kunnen doen.

Met multitasking geld ook weer, word je bewust wanneer je gedachtes naar een ander onderwerp gaan. Probeer je gedachtes terug te brengen naar de taak die je eigeniljk voor ogen had. Lukt dit niet, geen probleem, probeer dan de taak die je in je hoofd hebt niet uit te voeren.

Zoek naar kleine overwinningen en dan komt het helemaal goed.

Welke goede tips ontbreken uit dit artikel ? Hoe heb jij ervaren dat je kan trainen om minder chaotisch te worden ?